Sociala medier bra för konstmarknaden!

Den svenska konstmarknaden har börjat få sig ett lyft med öppnandet av konstmarknaden på nätet. De senaste åren har det visat sig att många människor söker efter konst online och framförallt genom sociala medier. Det är främst i Nordamerika, Australien och Europa man ser denna trend, eftersom sociala medier är de dominerande makterna. Tidigare har konstmarknaden mestadels drivits av gallerior och auktioner, men trenden tycks ha förändrats då upp till 70 % av alla konstköp görs privat av samlare. Istället för en centralisation av konstmarknaden, har den nu blivit större på nätet vilket driver en annorlunda handel. Såväl samlare som konsthandlare letar nu efter den nyaste talangen på sociala medier, framförallt då Instagram och Facebook fortsätter att vara viktig för konsten idag. Det dröjer nog några år innan Sverige hinner ikapp Storbritannien och Tyskland, men än så länge ser prognoserna bra ut. Idag sker de flesta försäljningar i Sverige genom auktioner och inte lika mycket privat försäljning.

Konsten blir bredare

Digitaliseringen av konstmarknaden har öppnat upp konsten för många nya potentiella kunder och unga samlare som lever i en mer uppkopplad värld. Konstvärlden har därmed öppnats upp för fler, vilket även bidragit till att fler konstnärer kan verka mer aktivt. Denna målgrupp marknadsförs kraftigt av decoration text att generation z, konsumerar annorlunda än tidigare generationer. Här är sociala medier essentiellt för utvecklingen av konsthandeln. Yngre målgrupper har de senaste åren även gjort marknaden bredare än de traditionella samlarna, då priserna på nätet är mer tillgängliga. Detta har gjort att ökningen på konstverk under 50 000 kronor ökat markant de senaste åren och visar att det är just dessa yngre målgrupper som är intresserade av konsten. Med en blandning av traditionell marknadsföring och modern socialmedia kan konsthandeln i Sverige mycket väl blomstra under kommande tid. Det som är tydligt är att konsten blivit mer tillgänglig än någonsin.