Nuförtiden är marknadsplatser på nätet en vanlig företeelse, då de allra flesta svenskar använder sig av internet för att göra olika köp. Men det har inte alltid varit så och det var här som hemsidan Blocket såg en stors affärsmöjlighet. Vid skapandet av Blocket.se i mitten av 1990-talet fanns det få köp-och säljmarknader på den svenska internetmarkanden, men blev en stor succé i södra Sverige och blev därefter tillgänglig i hela landet. Sedan dess har marknadsplatsen varit en viktig plats för försäljning av möbler, kläder, bilar, lägenheter och mycket mer – vilket gjort att Blocket idag är Sveriges största sälj och köpmarknad. Detta är nog inte så förvånande när man lyckats att göra stora försäljningar under åren och samtidigt erbjudit en enkel marknadsplattform för olika målgrupper. De allra största framgångarna öppnades när Schibsted köpte upp Blocket i början av 2000-talet och började redovisa miljonomsättningar. Sen dess har man gjort omsättningar på över 900 miljoner kronor och den fortsätter ständigt att växa. Detta tyder starkt att dragningskraften för marknadsplatser på nätet bara blir starkare och starkare.

Även om andra nätsidor blivit populära såsom Facebooks egna marknadsplats, har man på Blocket lyckats att behålla sin affärsmodell – som bygger på att människor kan sälja sina varor när de vill på dygnet och göra en enkel affär med andra människor. Dessutom så har konkurrensen på nätet gjort att fler företag tagit sig in på marknaden och börjat förbättra marknadsplatserna på olika sätt. Fortfarande har Blocket en stor andel av marknaden på nätet, då många köpare och säljare föredrar Blockets marknadsplats enligt deras egna analyser. Man har även börjat breda ut sin affärsmodell för nyare målgrupper såsom yngre människor som använder sig mer av mobilappar, med fokus på att erbjuda gratisannonser för olika begagnade föremål. Med appen Shpock har man vidare försökt att komplimentera Blocket till en ny generation som vill sälja eller köpa varor, men inte använder sig av Blocket.